Menu
Sonja van Ojen & Hendrik Kegels. Foto Bas de Brouwer

Met fantasie als werktuig maken ze het alledaagse magisch

Sonja van Ojen en Hendrik Kegels

Sonja van Ojen en Hendrik Kegels (1996) zijn allebei afgestudeerd van de Performance opleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Hier leerden ze elkaar kennen en kwamen ze erachter dat ze een gedeelde fascinatie hadden voor fantasiewerelden, miniaturen, knutselen en de magie van het alledaagse. Daarnaast bleken ze ook dezelfde beeldtaal te spreken. Sindsdien werken ze samen en maken ze beeldend theater voor alle leeftijden.

Hun werk kenmerkt zich door het speelse beeldende karakter waarin veel gebruik wordt gemaakt van humor, visuele trucs en geknutselde decors. Met fantasie als werktuig maken ze het alledaagse magisch. Waar fantasyschrijvers als J.R.R. Tolkien werelden scheppen met elven en trollen, mythologiseren Hendrik en Sonja stopcontacten, kiezelstenen, struikjes, lantaarnpalen, plastic zakjes en brandblusapparaten. Ze verwonderen zich over hun concrete omgeving en gaan op zoek naar de belevingswereld van alledaagse spullen.

Zo bieden ze met hun voorstellingen een podium aan het niet-menselijke, de dingen die normaal niet aan het woord komen. In hun voorstelling Om de hoek woont een struik (2021, gemaakt bij Makershuis Tilburg en Festival Cement) waarvoor ze een miniatuurstad uit papier maakten, fantaseren ze over wat er gebeurt als de mens er niet meer is en de objecten een eigen wil krijgen en de stad overnemen. In deze woordeloze voorstelling komen de stad en al haar niet-menselijke inwoners tot leven. En ook bij hun nieuwste voorstelling MICRO (2022) gaat het over de spullen die altijd in de theaterzaal dienstbaar zijn aan de theatershow, maar nooit zelf een monoloog mogen spelen, of lied mogen zingen. Zo creëren ze werelden waarin de dingen niet meer in functie van de mens bestaan. Waarin de mens niet meer het middelpunt is, en waarin ze het publiek vragen om even niet boven al het andere te staan, maar er middenin, op gelijke poot.

Sonja en Hendrik bedenken, maken, schrijven, spelen en ontwerpen het decor het liefste helemaal zelf. Het uitvoeren van al deze disciplines geeft hen de mogelijkheid om hun theatrale universum met grote liefde en tot in de kleinste details vorm te geven. In hun beeldtaal staan vaak geknutselde en zelfgebouwde objecten centraal. Een grote focus op schaalvergroting en/of -verkleining helpt de toeschouwer om deze objecten buiten de gewoonlijke context te zien en zo met een nieuwe blik naar deze spullen te kijken. Sonja en Hendrik willen na elke voorstelling hun publiek aandachtiger maken voor zijn/haar/hen omgeving. Dat ze de zaal uitlopen en denken ‘Hé een boom! een lantaarnpaal!’ en daar dan echt even de aandacht voor hebben. Ze zijn er van overtuigd dat wanneer de mens zich wat bescheidener zou opstellen ten opzichte van alles om ons heen, de wereld een betere plek zou zijn. Hun werk is geëngageerd maar altijd subtiel, met lichtheid en een zachte hand.

Sonja en Hendrik willen graag de grens tussen jeugd- en volwassenentheater oprekken en theater maken dat kinderen uitdaagt en volwassen weer laat fantaseren. Dit doen ze vol overgave, grote gulheid, gevoel voor detail en een beetje absurdisme.

In 2020 wonnen Sonja en Hendrik de BNG Bank Theaterprijs.

PLAN over Sonja van Ojen en Hendrik Kegels

‘Sonja en Hendrik maken betoverend en fantasievol werk. Ze zijn in staat onze aandacht te richten naar schijnbaar alledaagse details, die in hun concrete alledaagsheid, magisch en absurd blijken te zijn. Het begrip “opnieuw kijken” is bij het werk van dit duo geen uitgekauwde zinssnede, maar gebeurt daadwerkelijk. We leren beter en zachter kijken. Vol verwondering en bewondering voor de schoonheid van de dingen om ons heen met Sonja en Hendrik als makers en gidsen door geknutselde werelden.
Ik ervaar hun werk als licht, ontroerend en grappig, maar tegelijk volkomen serieus, ambitieus en ernstig in de precisie en het ambacht van het maken.’

Leonie Clement, artistiek directeur Festival Cement

Reacties op het werk van Sonja van Ojen en Hendrik Kegels

Micro heeft een hoge grapdichtheid, is onverwacht ontroerend én zet kinderen en volwassenen en passant aan het denken. Want als al die spullen ons niet helpen, maar wij al die spullen een handje helpen, kunnen ook de opgehoopte klont kauwgom, het achtergelaten drinkflesje, de bijna beschimmelde sandwich, het rond waaiende plastic zakje en het knipperende nooduitgangbordje, een heuse spektakelshow weggeven.”

Sander Janssens, Theaterkrant.nl over Micro… de dingen komen in opstand

Agenda

Toon alles Nu 2022202120202019201820172016201520142013 PLAN
Tweetakt
Utrecht

Om de hoek woont een struik

Sonja van Ojen en Hendrik Kegels